Siirry pääsisältöön

Pidä huolta sinun ja Allahin välisestä suhteesta!

Milloin viimeksi koit olevasi läheisessä yhteydessä Allahiin? Milloin viimeksi rukoilit tai pyysit Häneltä jotain, sillä Hän haluaa kuulla sinun puhuvan Hänelle?

"Kuinka tärkeää on suhde Allahiin ja miten se liittyy hyvinvointiin?"


Allah kertoo Koraanissa, että Hän loi meidät ainoastaan palvomaan Häntä. Ilman rakkaussuhdetta Allahiin olemme tyhjiä kuoria ilman päämäärää, ilman tarkoitusta. Elämän kokeminen mielekkääksi edellyttää yhteyttä Viisaimpaan ja Suurimpaan, Häneen, joka haluaa aina vilpittömästi meidän parastamme ja johon voimme turvata ja nojautua kaikissa tilanteissa.

Huolenpito oman sydämen tilasta tämä on henkistä hyvinvointia. Suhde Allahiin auttaa estämään kaikki sydämen ja mielen ongelmat, kuten masennus, turha huoli, turha suuttuminen sekä itsekäs ja piittaamaton käytös.


”Mitä hyödyn hyvästä suhteesta Allahiin?”


Kun sinulla on hyvä suhde Allahiin, sinun elämä alkaa mennä hyvää suuntaan, otat kaiken vastaan positiivisesti, vaikka elämässäsi olisi tapahtunut negatiivisia asioita, olet iloisempi, olet terve henkisesti. Luotat Allahin Qadriin (Allahin kohtalo) ja hyväksyt sen, saat kaiken mitä pyydät Allahilta eli kun teet Dua, sun Dua hyväksytään, tunnet olevasi läheinen Allahin kanssa, sun elämään tulee asioita, joita toivot, hyviä asioita alkaa tapahtumaan, kestät enemmän Allahin koettelemuksia ja otat ne vastaan rakkaudella, rakastat ja nautit kaikkea, mitä Allah rakastaa. Sinun on helppo jättää esim. synti Allahin takia, mutta jos teetkin syntiä, et jää rypemään ja jumittamaan siihen, vaan teet parannuksen - sun elämä alkaa loistamaan sinä päivänä, kun teet Allahille tawbah (katumuksen) ja palaat Hänen luokseen.

Ja Allah on sanonut: ”Jos Minun palvelijani tulee vaaksan lähemmäs Minua, Minä tulen kyynärän lähemmäs häntä; ja jos hän tulee kyynärän lähemmäs Minua, tulen vaaksan Häntä lähemmäs levitetyin käsivarsin; ja jos hän luokseni kävellen, Minä tulen hänen luokseen juosten.”

Allah kertoo olevansa meidän palvelijoidensa kanssa, kun muistamme Häntä. Allah sanoo: ”Jos hän” – uskova muslimi – ”muistaa Minua kokoontumisessa, niin muistan häntä sitä paremmassa kokoontumisessa”, kuten enkelien seurassa.

Hyvää suhde Allahiin opettaa sinulle, mikä on rakkaus, mikä on armo, mikä on Sabr (kärsivällisyys). Se opettaa sinulle, että monet asiat voi jättää Allahin tähden - jos vaikka joku tekee sulle pahaa/puhuu pahaa, osaat jättää sen taaksesi ja jatkaa elämää. Hyvä suhde Allahiin opettaa sulle elämän tarkoituksen – se opettaa, miten tulla toimeen ihmisten kaa, kohdella heitä hyvin, kohdella vanhempia hyvin, totella heitä ja Allah ei koskaan käske sinua tekemään mitään pahaa, vaan vain sitä, mikä on meille parhaaksi.

Kun sulla on hyvä suhde Allahiin, se parantaa ihmissuhteitakin; suhteitasi perheeseen, ystäviisi, puolisoosi. Usko tekee meidät nöyriksi ja jos läheisemme kohtelevat meitä väärin, emme ensiksi ajattele heidän halunneen tahallaan loukata meitä, vaan ajattelemme, etteivät he osanneet asettua meidän asemaamme ja nähdä tekojensa vaikutuksia meihin.

”Entä jos olen tehnyt niin paljon syntiä, ettei mieli tekisi harjoittaa enää kaiken tekemäni synnin vuoksi?”


Onko sinun syntisi suurempi kuin Allahin armo? Ei ole. Hän on ilmoittanut meille: ”Oi, Adamin poika” – eli jokainen ihminen – ”niin kauan kun kutsut minua ja pyydät minulta, annan sinulle anteeksi, mitä olet tehnyt, enkä ota huomioon niitä. Oi, Adamin poika, vaikka syntisi ulottuisivat pilviin saakka, jos pyytäisit sitten anteeksiantoani, antaisin sinulle anteeksi. Oi, Adamin poika, vaikka tulisit minulle syntiesi kanssa, jotka olisivat melkein yhtä suuria kuin maa ja sitten kohtaisit Minut, liittämättä kumppaneita Minuun, antaisin sinulle melkein yhtä suuren anteeksiannon kuin se.”

Nyt, kun jo sisäistät tekojesi olleen vääriä, olet löytänyt avaimen sille, että jatkossa elät parempaa elämää, ja Allah rakastaa sitä. Synnit on mahdollista kääntää jopa voimavaraksi, kun näet, missä teit väärin, ymmärrät, ettei Allah kiellä meiltä asioita huvikseen, vaan omaksi parhaaksemme, ja tunnet vilpitöntä katumusta. Sinä itse voit tehdä NYT sen päätöksen, ettet tee enää toista virheitäsi, minkä jälkeen voit alkaa rakentaa läheistä suhdetta Luojaasi.
Jokaisella meistä on oma elämäntarinamme, jossa saattaa olla jotain, minkä vuoksi on erityisen vaikeaa luopua jostain synnistä, kuten jos paikkailet synnillä vaikeita itsetunto-ongelmiasi. Silloin maallinenkin psykologi voi auttaa sinua rakentamaan terveemmän minäkuvan, jottet pakenisi ongelmiasi turruttamalla itseäsi synneillä.

”Rakastaako Allah meitä?”
 

Allah rakastaa meitä 70 kertaa enemmän ku äiti lastaan, elikäs kuvitelkaa kuinka paljon äiti voi rakastaa lastaan. Te äidit ymmärrätte tän: jokainen äiti rakastaa lastaan yli kaiken, niin entäs Allah, eli Allah rakastaa 70 kertaa enemmän, SubhanaAllah! Me syntiset ihmiset ollaan epäkiitollisia Häntä kohtaan. Hän antoi meille silmät, joilla nähdä, monella ei ole silmiä, millä nähdä! Hän antoi jalat, joilla kävellä ja monella ei ole niitä, Hän antoi meille kädet, joilla tehdään monet asiat, ja monella ei oo käsiä, Hän antoi täysin terveen elämän ja ravinnon, turvan, Hän antoi meille vaikka mitä, emmekä ole tarpeeksi kiitollisia!!

Älä anna shaytaanin hämätä sinua, ja kuiskata sinulle, ettet ikinä voi saada anteeksi syntiesi takia tai ettet voi palata Allahin luokse ja parantaa suhdetta Hänen kanssa. Allah on sanonut, että jos palvelijani tekisi syntiä, jotka ylettyisi taivaaseen asti ja pyytäisi katumusta, Minä annan anteeksi ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. SubhanaAllah!

Jokainen meistä tekee synti, kukaan ei ole täydellinen, mutta parhaat synnintekijät ovat niitä, jotka tekee tawbah eli katumusta.

En sano, ettei olisi vaikea harjoittaa islamia tässä yhteiskunnassa, kaikki ympärillä oleva vaikuttaa, mutta aloita pienistä teoista ja pikku askelilla, niin Allah auttaa. 🙂

”Mistä voisin aloittaa? Miten parantaa suhdetta Allahiin?


Aloita rukouksista. Jos et vielä tee niin, ala rukoilla 5 kertaa päivässä. Muista Luojaasi, missä ikinä oletkaan, keskeytä mitä ikinä teetkään ja mene rukoilemaan. Rukous on se mikä tekee sinusta muslimin ja se on suhde sun ja Allahin välillä!
Mikä on sen kauniimpaa kuin että menet tapaamaan Luojaasi viisi kertaa päivässä, menet Hänen eteensä, pysähdyt kaikkien arkiaskareidesi keskellä, ja menet Kaikkivaltiaan luo, joka loi koko maailman, joka loi joka ikisen ihmisen ja aivan kaiken, mitä maan päällä on!

Opi sun uskontoasi. Kuuntele Daily remidereita, jotka kestää vaa tyylii 2 minuuttia, opiskele, kuka on Luojasi, opettele Hänen 99 nimeään, tee Duaa kaikesta, mitä ikinä toivotkaan. Allah kuulee ja näkee kaiken, Hän tietää, että yrität ja Hän näkee, Häneltä mikään ei ole salassa. Mene Hänen luokseen avautumaan, jos on ollut huono päivä tai jos jotain tapahtuikin jotain hyvää, vaikka Hän näkee ja kuulee, niin silti kerro omasta arkipäivästäsikin tai jos sun elämässä tapahtui tai on tapahtumassa jotain muutoksia, mikä on kauniimpaa ku että menet Luojasi luo kertomaan asioistasi, ja Hän auttaa samalla sua sun huolissasi ja Hän tuntee sut paremmin kukaan muu. Jos välillä ei löydy sopivia sanoja, niin Hän tietää jo, mitä sinulla on sydämelläsi! SubhanaAllah. Ihminen ei ole koskaan taakka Allahille. 

Kokeile jo tänään, kerro hänelle kaikki ajatukset, vaikka tuntuisi ihan tyhmältäkin, kerro vaan ja sano, että "oi, Allah, olet ainoa joka voi auttaa ja olet ainoa, joka ymmärtää Minua".

”Minulla on paljon ystäviä, jotka houkuttelevat minua syntiin, enkä voi luopua heistä.”


Meillä voi olla ystäviä, jotka eivät usko samoin kuin me, mutta ystävyyteen kuuluu se, että uskallat kertoa ajatuksistasi ystävällesi ja että hän kunnioittaa arvojasi. Jos et uskalla kertoa, ettet halua tehdä jotain, koska pelkäät hänen pitävän sinua hurahtaneena, tai kerrot ja hän viis veisaa siitä, haluatko todella olla tossutettavana ihmissuhteessa, jossa et saa olla oma itsesi ja jossa Allahin sanaan suhtaudutaan halveksivasti?
Jonain päivänä tulet seisomaan yksin ilman ystäviäsi, vain tekojesi kanssa. Silloin et voi vierittää omia valintojasi kenenkään muun niskaan.

Kutsu ystäväsi mieluummin kotiisi, jossa voitte vaikka leipoa muffineja ja lukea kokeisiin, sen sijaan, että menisitte kaupungille, jossa on houkutuksia mennä haram-paikkoihin. Et voi päättää, mitä muut tekevät omalla elämällään, mutta sinun kodissasi sinä päätät säännöt!

Älä sekoita ihmisten mielipidettä sinusta ja Allahin mielipidettä sinusta. Jos ihmiset kohtelee sua huonosti tai tuomitsevasti, niin ei se tarkoita että Allah välttämättä tekisi samoin. Sinun suhde ihmisiin tai se, miten he kohtelevat sinua, ei liity mitenkään sinun ja Allahin välisen suhteeseen. Wallahi, ei ole ketään joka ymmärtäisi sua parhemmin ja niin täydellisesti kuin Luoja, joka loi sinut!



Tästä aiheesta voisin kirjoittaa ihan loputtomiin, mutta nyt taitaa riittää. Toivottavasti oli hyödyllistä jokaiselle muslimille💗 Antakaa palauteta instagram inboxiin, jos teillä ehdotuksia ja ihan vaa palautekin on tosi tärkeää! Jazakillahu khayran ja Allah antakoon meille anteeksi ja päästäköön Jannahiin korkeaan tasoon! Aaamiin.

Kommentit

  1. Mashallah sisko.Minun blogi löytyy tästä linkistä.Hieman erillainen blogi kylläkin.Meidän häistä sudan-suomi postaus on siellä ehkä se kiinnostaa sua.Sitten on rakkaan lapsen menetyksestä myös plus meidän siitä haaveesta paljon.https://haaveilualapsesta.blogspot.fi/?m=1

    VastaaPoista
  2. Allaahumma Baarik ! Tää on kyllä hyvä postaus ja kohentaa mieltä aina ku lukee jos vähäki alakulone mieli tai muuten haluaa vaan saada paremman miele ! ����

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Millaista on olla äiti?

Millaista on olla äiti?   Tästä aiheesta on kysytty niin monta kertaa ja tämä aihe tulee monia ihmisiä koskettamaan jossain elämänsä vaiheessa, että ajattelin, että on tärkeää kirjoittaa tästä. Millaista on olla (nuori) äiti? Eikö ole rankkaa? Minulle henkilökohtaisesti äitinä oleminen on parasta, mitä minulle ikinä voisi tapahtua. Äidiksi tuleminen on paras päätös, jonka olen koskaan tehnyt. En tiennyt tällaista rakkautta voivan olla olemassakaan ennen kuin poikani syntyi. Kaikki puhuvat siitä, mutta en ymmärtänyt sen syvyyttä, ennen kuin sain kokea sen itse.   Äitiys on uskomaton tunne, jota ei voi verrata mihinkään. Äidin ja lapsen välinen side on ihmissuhteista vahvin. Se tekee onnellisemmaksi ihmiseksi maan päällä, joskin tämän onnen kanssa tulee vastuunsa. Äitinä oleminen on kaunein tunne maailmassa. Se on jotain, minkä tietää vain kokemalla sen itse - sanat eivät riitä sitä kuvailemaan. Elämä muuttuu täysin lapsen saamisen myötä. Maailman itsevarmimmasta ja riskejä

Yleiset ennakkoluulot

Ensiksi haluan pahoitella ihmisille, että olen ollut erittäin kiireinen elämäni kanssa, joten aiempi lupaukseni kirjoittaa joka lauantai ei tule välttämättä aina onnistumaan, mutta kirjoitan aina kun ehdin. Nämä kysymykset liikkuvat ei-muslimin mielessä, mutta hän ei ehkä ikinä uskalla kysyä: 1. Miksi musliminainen käyttää huivia/isoa kokonaista kaapua/kasvohuntua? 2. Miksi jotkut musliminaiset eivät käytä huivia ja jos eivät, miksi nämä muut peittävät kehonsa, vaikka ovat kummatkin muslimeita? 3. Käyttääkö musliminainen huivia/kaapua tai kasvohuntua kotona, suihkussa tai perheensä miesten edessä? 4. Käyttääkö musliminainen muita vaatteita kuten farkkuja/shortseja/muita kireitä vaatteita? Mitä vaatteita musliminaiset eivät käytä ulkona tai keiden edessä ei ole sallittua käyttää niitä? 5. Urheileeko musliminainen? Pitääkö hän kehostaan huolta? 6. Onko musliminainen alistettu? Onko hän iloinen siitä, että pukeutuu niin? Musliminainen vastaa

Vältä neljä yleistä virhettä juoksussa

Vältä 4 yleistä virhettä kilpajuoksussa Nujerra ongelmat, jotka ovat varjostaneet aiempia juoksujasi Tulisen ruoan syöminen yöllä ennen pitkää juoksua, shortsien heittäminen pesukoneeseen tarkistamatta, oliko iPod taskussa - joistain virheistä oppii yhdellä kerralla. Mutta mitä tulee juoksemiseen, sorrumme samoihin virheisiin yhä uudestaan ja uudestaan. "Juoksijoista tulee irrationaalisia kisa-aikoina", sanoo filosofian tohtori Barbara Walker, urheilupsykologi Cincinnatin Center for Human Performancessa - ja on vaikeaa teeskennellä kisapäivän ahdistusta tai treenauksen jännitystä. Koska virheissä ei tarvitse jumittaa, suoritustensa analysoiminen - hyvissä ja huonoissa kisoissa - voi olla paras keino parantaa aikojaan. Seuraavaksi kerrotaan, kuinka käsitellä neljää yleisimmistä kisapäivän sabotoijista. Menin liian nopeasti Korjaa: Mene lyhyempiin kisoihin treenikautesi keskellä ja tee ainoaksi tavoitteeksesi ylläpitää vauhtia, jolla toivot juoksevasi niissä